Заходи, події

Репортаж із Global Education & Skills Forum (м. Дубай)

Пошук шляхів оновлення освіти є одним із важливих напрямів діяльності учителів нашого ліцею. Ми розуміємо, що найголовнішим агентом змін в сучасній школі є вчитель, який працює над власним самовдосконаленням, не зупиняється на досягнутому. Саме до таких належить учителька англійської мови ліцею Вікторія Шастун.

Вона перебуває в постійному творчому пошуку, відкрита до спілкування, залучає учнів та вчителів ліцею до різноманітних міжнародних просвітницьких проектів. І ось нещодавно вона пройшла відбір на участь у освітянській події світового масштабу. 17 - 18 березня 2018 року у м. Дубай (ОАЕ) відбулася надзвичайна подія для всіх людей, пов`язаних з освітою – шостий щорічний Global Education & Skills Forum GESF (Форум глобальної освіти та навичок). GESF (Global Education & Skills Forum GESF (Форум глобальної освіти та навичок) - це один з наймасштабніших у світі форумів у сфері освіти,  організований за  ініціативою Фундації Varkey. Цей форум часто називають "Освітнім Давосом". Провідною темою цьогорічного форуму було питання підготовки молодих людей до 2030 року і життя у швидко змінюваному світі.

         Освітня подорож Вікторії Шастун в Дубай почалась із заповнення реєстраційної форми, у якій необхідно було обґрунтувати   мотивацію участі. Щира розповідь із 200 слів про власний насичений педагогічний досвід дала можливість пройти відбір і приєднатися до групи натхнених педагогів світу.

         На шляху до здійснення мрії про поїздку на освітній форум довелося подолати певні труднощі фінансового плану, адже проживання та переліт в м. Дубай учасники мають оплачувати самостійно. Однак світ не без добрих людей – виникла ідея допомогти зібрати кошти на оплату поїздки. Довкола цієї ідеї згуртувалася спільнота однодумців. Завдяки небайдужим  випускникам, учителям Городищенського економічного ліцею, колегам-освітянам, друзям і навіть зовсім незнайомим людям  ця поїздка стала можливою. До благодійного проекту долучилася благодійна організація «Фонд випускників України» Alumni Fund Ukraine та її осередок «Спільнота випускників Городищенського економічного ліцею».

         Про головні враження від Форуму та зміст роботи зібрання найкраще можемо зрозуміти зі слів самої учасниці Вікторії Шастун:

‒ Протягом двох днів, близько 2000 делегатів  із  73 країн на Форумі обговорювали нові тенденції в освіті. Цьогорічний GESF – це дводенний захід з наскрізною темою «Як підготувати молодих людей до  2030 і далі».  Чому саме 2030? Якщо учень піде до школи у 2018 році, то 12-річне навчання він буде завершувати саме у 2030 році. Що буде чекати цього учня! Актуальними є запитання:

  • Які навички слід розвивати у дитини, щоб вона стала успішною людиною?
  • Якими будуть професії майбутнього?
  • Як зміниться школа, навчальне середовище, роль учителя? 
  • Як сучасні технології можуть допомогти людям із обмеженими можливостями?
  • Якою буде освіта в Африці у 2030 р.?

Форум вразив мене перш за все великою кількістю учасників із різних країн, високим рівнем спікерів та сучасним, унікальним форматом проведення. Я й досі до кінця не усвідомлюю, що змогла побачити майстер-класи кращих вчителів світу, почути думки щодо глобальних шляхів розвитку освіти відомих науковців, політиків,  колишніх президентів країн, віце-президентів, прем’єр-міністрів, всесвітньовідомих акторів, спортсменів щодо освіти загалом та навичок майбутнього зокрема. 

На форумі для виступів спікерів діяло 20 майданчиків. Делегати мали змогу обрати серед різноманітних форм проведення заходу ту, яка імпонувала їм найбільше: EdTalks – “Освітянські промови”, Debate Chamber – “Дебати” , Boardroom Insights – “Інтерв’ю у великій залі”,  Briefings – “Брифінги” , Teacher Masterclass – “Майстер-класи” від топ-10 вчителів світу за версією Global Teacher Prize, FutureTalk – “Розмови про майбутнє”,  Coffee House – неформальне спілкування за чашкою кави з лідерами думок про персональні історії успіху,  GESF LIVE! - прямі ефіри із Рорі Бремнером (відомим коміком), на яких відбувались невимушені освітні розмови із відомими гостями. Розпочався форум з Саміту Майбутнього (Tomorrow Summit), на якому були представлені інноваційні стартапи в галузі освітніх технологій. У рамках Саміту Майбутнього було проведено конкурс на кращий стартап в галузі освіти Next Billion EdTech Prize 2018, переможці якого отримали грошовий приз на розвиток своїх проектів і можливість пілотувати свої ідеї в школах кількох країн світу за підтримки місцевих міністерств освіти. У павільйоні Stark Choices Simulation делегати форуму мали змогу уявити два можливі сценарії майбутнього – оптимістичний, де технології виконують за людину механічну роботу, завдяки чому вивільняється час для самоосвіти й самовдосконалення і з’являються нові, захоплюючі роботи, і песимістичний, у якому через автоматизацію механічної праці великий відсоток жителів країн, що розвиваються втрачають роботу, але через відсутність необхідних життєвих навичок залишаються в жебрацьких умовах. Віртуальна симуляція змусила глядачів замислитись, чи готуємо ми молоде покоління до життя у високотехнологічному мінливому світі. Сьогодні саме від учителів залежить, який зі сценаріїв втілиться в життя. 

У  Зоні майбутнього учасники мали можливість познайомитися з надсучасними освітніми технологічними новинками: за допомогою окулярів віртуальної реальності можна було прооперувати віртуального пацієнта чи прогулятись по океанічному дну. Неймовірним було бачити як будь який учасник міг керувати дроном за допомогою електронних імпульсів мозку(матеріали статті Анни Дудич).

Особисто мене вразили слова міністра толерантності Об’єднаних Арабських Еміратів, який у своїй промові наголошував, що саме освітою вимірюється багатство людини. Вчитель має формувати в учнів основні цінності, без яких неможливо підготувати дітей до майбутнього. У високотехнологічному світі майбутнього як ніколи важливо плекати ті цінності, які роблять людину людиною: толерантність, емпатію, доброту, співчуття, співпереживання, активну громадянську позицію, любов і почуття прекрасного.

         Вражаючими були також виступи учнів з різних країн. Усіх сколихнули троє учнів американської школи,  які пережили стрілянину в школі в лютому цього року та тепер проводять компанію #neveragain. Вразила всіх також 14 річна дівчина Емма Янг, яка створила мобільний додаток Timeless для людей зі хворобою Альцгеймера. Вона наголосила, що у будь якому віці можна щось змінити. Відомий стартапер Амбаріш Мітра (засновник blippar) наголошував на необхідності розвитку таких навичок, як креативність, критичне мислення, співпраця, взаємодія. Сьогодні важливо бути не просто громадянином своєї країни, а громадянином світу.

Надзвичайно цікавими виявились дебати на тему: “Чи не стають представники покоління Z менш розумними через можливість знайти будь-яку відповідь через Google?” Сьогодні всі знання людства з будь-якого предмету можна знайти за допомогою однієї кнопки. Але що це означає для освіти? Багато хто вважає, що сьогоднішні технології швидко роблять традиційне навчання, що базується на вивченні фактів та цифр, застарілим. Але інші стверджують, що наростаюча залежність нашого суспільства від цифрових знань руйнує нашу здатність мислити самостійно і робити це стає дедалі важче.

Майстер-клас фіналістки конкурсу із Норвегії Барбари  Зелонки показав, як вчителям можна  ефективно використовувати на своїх уроках різноманітні сучасні технології. Вона звертала увагу на те, що вчителі мають навчатися ввесь час і розвивати в учнів навички ХХІ століття, залучати дітей до проектів, співпраці та взаємодії з іншими учнями. Зараз існує достатньо платформ для міжнародної співпраці.

Захоплюючими були виступи політиків. Альберт Гор (віце-президент США та Нобелівський лауреат)  у своєму виступі говорив про зміни в кліматі в глобальному сенсі і як це відгукнеться на країнах. Три основні питання: чи повинні ми змінювати? Чи можемо ми змінити? Чи ми змінимо? На перші два відповідь "Так", на третє питання кожен сам має прийняти рішення і стати агентом змін. Він вже став таким агентом. Колишній прем’єр-міністр Великої Британії Тоні Блер наголошував на важливості освіти, без якої неможливо досягнути успіху. Також він наголошував, що правильні політичні дії можуть врятувати багато життів і що слід боротися за зміни. Колишній президент Франції Ніколя Саркозі висловлював думки, що слід інвестувати в освіту, у вчителя, створювати умови для досягнення успіху учнів у школі.  Він сказав, що найкраща школа та, де дитина щаслива.

Відомі спортсмени, а саме Дуайт Йорк, Володимир Кличко, Наталі Кафлін, Уейсім Ейкрам, Браян Лара відзначали важливість для досягнення успіху підтримки батьків, вчителів-наставників, тренерів, які побачили таланти в цих людях і вели за собою до успіху. Більшість цих спортсменів мають власні фонди для підтримки обдарованої молоді. І вони наголошують на тому, що слід прагнути до своїх мрій і наполегливо працювати.

Американська актриса і співачка Дженіфер Хадсон (володарка премій  Оскар та Греммі) наголошувала,  що слід пристрасно любити те, що ти робиш, слід мріяти і йти наполегливо до своєї мети. Важливо для учнів отримувати життєві навички та бути мотивованими. Голівудська актриса Шарліз Терон говорила про проблеми жінок у світі, їх освіту, про програми боротьби зі СНІДом, якими вона опікується. Підкреслювала, що далеко не всі бачать цінність у вчителях. Слід урядам інвестувати в освіту, в учителів, піднімати їхній статус. Вона наголошувала, що без освітньої підтримки, без інформування актуальними будуть проблеми ранніх вагітностей, інфекційних хвороб. Інвестиція в освіту, на її думку, є інвестицією в  здорове майбутнє. Для оптимістичного майбутнього слід подолати бідність, дати якісну освіту всім дітям. І вже сьогодні слід бути активними діячами, а не просто говорити про це.

Відбувались також дискусії світових лідерів про освіту, роль вчителя і майбутнє наших дітей у світі технологій. Наголошувалось, що вчитель ‒ професія вічна! Технології ‒ лише інструмент! Часто з виступів чути слова: «Вчителі мають важливе значення». Ці спікери дійсно ламають стереотипи, відкривають нам  погляд на багато проблем глобально, тоді як ми дивимось на них локально.

Другий день форуму завершився нагородженням кращого вчителя світу. Міжнародну премію Global Teacher Prize 2014 року заснував арабський мільярдер Санні Варкі. Її мета – знайти найкращих учителів-новаторів з усього світу та відзначити переможця нагородою в 1 000 000 доларів. 2015 року найкращою викладачкою на планеті визнали американку Ненсі Етвелл, яка запропонувала викладати літературу у формі воркшопів із читання та письма. А 2017 року переможницею стала Меггі Макдоннел, яка боролася з проблемою самогубства серед підлітків у віддаленому селі на півночі Канади.

У цьогорічний фінал Global Teacher Prize увійшли вчителі із Туреччини, Південної Африки, Колумбії, Філіппін, США, Бразилії, Бельгії, Австралії, Великої Британії, Норвегії.

Особисто я вболівала за фіналіста конкурсу  Global Teacher Prize  Коена Тіммерсона із Бельгії, який за допомогою скайп-уроків від провідних освітян світу навчає учнів країн третього світу. Його проекти вже в  дії. Він минулого року потрапив до топ-50, а у 2018 р. до топ-10 учителів світу за версією Global Teacher Prize. Коен зумів створити онлайн-платформу з відеоуроками для дітей, які проживають в таборі для біженців Какума в Африці, а учні іншого фіналіста, Браяна Копса з США створили для дітей з цього табору комп’ютери на сонячних батареях, щоб забезпечити можливість онлайн-навчання в умовах нестабільного енергопостачання.

Володаркою премії Global Teacher Prize-2018  стала британка, вчителька мистецтва  Андреа Зафіраку , яка заради того, щоб учні її класу, що розмовляють різними мовами, відчували себе максимально комфортно в школі, вивчила базовий словниковий запас 35 мов світу. Також вона займається громадською роботою, веде гурток із самооборони. Для того, щоб почати змінювати школу на краще, часом досить бодай одного ініціативного та амбітного викладача, якому не байдуже.

Я знаю, що у  нас в Україні неймовірно багато фантастичних та відданих своїй справі вчителів. Майбутнє у великій мірі залежить саме від нас, учителів, від нашої позиції сьогодні: чи здатні ми підготувати учнів до викликів майбутнього. Все в наших руках.»

По приїзду Вікторії Шастун з форуму в ліцеї відбулася зустріч за круглим столом, де Вікторія поділилася враженнями від поїздки, організувала для колег віртуальну екскурсію по Форуму. На завершення залишається лише додати, що мрії здійснюються, якщо ви їх прагнете і маєте довкола себе однодумців.        

 

     

З минулорічною фіналісткою   Global Teacher Prize українкою Ганною Дудич

З фіналістом із Бельгії Коеном Тіммерсоном

З телеведучою Наталією Мосейчук