Дітям
Тайм-менеджмент для старшокласників
Наші завдання:
- навчитись планувати свій день та визначати пріоритетність справ за показниками важливості та терміновості;
- проаналізувати звичний день, наявність часових дір та власних хронофагів;
- побудувати свою систему управління часом.
- Дайте пояснення вислову «Час – це гроші». Цей вислів став лозунгом ХХ - індустріального століття. Чи вважаєте його актуальним для ХХІ – постіндустріального, інформаційного суспільства?
Порівняйте витрати часу із фінансовим капіталом:Чи розкидаєте ви свої гроші де прийдеться? Можливо, бездумно роздаєте? Берете, що не належить вам?
У середньому людина, доживаючи до 70 років, має у своєму розпорядженні 25550 днів або 613 200 годин. А якби це були 613 200 гривень, чи були б ви більш виважені у використанні? Щоранку на своєму рахунку всі ми маємо 86 400 секунд, - як ми їх використовуємо?
Ви можете бездарно витратити свій час або змусити його ефективно працювати на себе.
Спробуйте відповісти на прості запитання:
- Для чого керувати часом?
- Кому потрібні такі навички?
Знаходимо час для │→
│→
│→
│→
(навчання, відпочинку, спілкування, хоббі, громадського життя, творчості, майбутньої кар’єри тощо).
Як висновок, дана тема є актуальною для підприємливих людей, здатних втілювати свої плани у життя, адже мова іде про уміння ефективно використовувати один із важливих ресурсів – час.
- Трішки теорії: Термін «тайм - менеджмент» належить компанії Time Manaqement International, її засновник Клаус Меллер у 70 роки винайшов блокнот – щоденник, що надалі розвинувся у органайзер. Використовується ще термін управління часом, самоменеджмент (має на меті максимально ефективно використовувати власні можливості). Отже, тайм-менеджмент дозволяє підвищити власну ефективність через раціональне використання часу.
Завдання 1. Експрес-діагностування. Дайте відповідь на два запитання: Чи вистачає особисто вам часу? Скільки часу хотіли б мати додатково - 10%, 25%, 50%?
Шукаємо «часові діри» - втрачений час та власних викрадачів часу.
Завдання 2. Складіть «портрет» свого звичного дня, наприклад, сьогоднішнього чи вчорашнього. Позначте час сну, пробудження, проаналізуйте свій ранок, вашу навчальну діяльність, вільний час, підготовку домашніх завдань тощо. Позначте нераціональні втрати часу. Хто вони, ваші викрадачі часу? Складіть список своїх хронофагів. Як висновок: типовими поглиначами часу можуть бути неефективне спілкування (пусті контакти), телебачення, інтернет, неорганізованість, відсутність дисципліни, невміння сказати ні, недосконалість умінь і навичок, незакінчені справи та відкладання на потім, окремі особистості (котрі запізнюються, перекладають відповідальність, не дотримуються домовленостей, неорганізовані, метушливі тощо).
Які наслідки втрати часу особисто для вас?
(Скорочення сну, обмеження відпочинку, зниження якості діяльності, спрощення діяльності).
Знайомимося із прийомами тайм-менеджменту: плануємо, визначаємо пріоритети, контролюємо діяльність, оцінюємо результати, організовуємо робоче місце.
Планування не має бути похвилинним, але 60% часу варто планувати, 20% - резервування на непередбачені справи, ще 20% - на спонтанні справи та саморозвиток. При плануванні варто враховувати пріоритетність за характеристиками важливості і терміновості (принцип Єйзенхауера).
В ТЕРМІНОВО / НЕ ВАЖЛИВО
|
А ВАЖЛИВО/ ТЕРМІНОВО |
НЕ ТЕРМІНОВО / НЕ ВАЖЛИВО С
|
ВАЖЛИВО / НЕ ТЕРМІНОВО В |
Завдання 3. Розподіліть за пріоритетністю наступні дії: підготовка домашніх завдань; вивчити на пам'ять вірш з української літератури – здати через тиждень; заняття з репетитором – у суботу на 10.00; обговорити новини з другом/подругою; навести лад у шафі за проханням мами; час у соціальних мережах; комп’ютерні ігри; інші активності за вашим бажанням.
Справи першочергові – А
Другорядні – В
Малозначимі – С.
Знову трішки теорії: Контролюючи діяльність та оцінюючи результати, пам’ятайте про принцип Парето. Вільфредо Парето, італійський економіст, у 1897 році сформулював принцип «80х20», котрий підтвердився у найрізноманітніших сферах життя: приблизно 20% зусиль і часу достатньо, щоб отримати 80% результату. Отже, приймаючи реальний результат замість ідеального, ми заощаджуємо час і ресурси для інших справ.
- Впізнайте власних пожирачів часу та виділіть прийоми тайм-менеджменту:
Вбивають час
|
Допомагають керувати часом |
|
|
Відкладаємо справи на потім; виконуємо кілька справ одночасно; плануємо день; повертаємося до відкладених справ; вирішуємо проблеми інших людей; розставляємо пріоритети; ведемо системні записи - термінові і важливі справи та терміни їх виконання; приступаємо до роботи, не забезпечивши себе необхідним; балаканина; контролюємо себе; розподіл часу на добре, погано витрачений і витрачений на неробство (запропоновано Луцієм Аннеєм Сенекою); відкладаємо важливе на останній день; безкінечно розглядаємо варіанти; чергуємо відпочинок і роботу; вміємо говорити «ні»; вміємо зупинитися і повернутися назад; організовуємо робоче місце.
- Підводимо підсумки.
Як ви скористаєтеся даними знаннями?
Як це вплине на ваше життя?
- Кожен створює свою унікальну систему управління часом, щоб досягати успіху і бути щасливим, мати час для роботи, відпочинку, спілкування, улюблених справ, самовдосконалення і саморозвитку, щоб покращити якість свого життя.
- Завжди практикуйте планування: на день, на тиждень, на місяць, рік і т.д. Це допоможе вам більш ефективно використовувати свій час і не втрачати його даремно.
- Завжди доводьте кожну справу до логічного завершення і тільки потім, приступайте до реалізації інших планів.
- Ознайомтеся із висловами відомих людей:
-Утримаєш в руках сьогоднішній день, - менше залежатимеш від завтрашнього» (Л.А.Сенека);
- «Наш головний капітал – час» (Іммануїл Кант);
- «Слідкуй за покликом свого серця – ваша робота забирає дуже багато часу і єдиний спосіб залишатися задоволеним – це робити те, що по-справжньому подобається. Якщо таку роботу ви ще не знайшли, не зупиняйте пошуки. (Стів Джобс);
- «Не говоріть, що у вас немає часу. Часу у вас рівно стільки, скільки його було у Мікеланджело, Леонардо да Вінчі, Томаса Джефферсона, Пастера, Хелен Келлер, Альберта Эйнштейна» (Джексон Браун)
Література
- Архангельский Г. Тайм-драйв: как успевать жить и работать.- «Ман, Иванов и Фербер», 2007
- Алюшина Н.О.Тайм-менеджмент.Час пішов. - Україна молода, 21 березня 2008 року с.19
- Васильченко Ю.Л., Таранченко З.В., Черниш М.Н., - Самоучитель по тайм-менеджменту. - СПб.:Питер , 2007. - 256
- Зайверт Л. Если спешишь – не торопись: новый тайм-менеджмент в ускорившемся мире / Лотар Й. Заверт; пер.с нем. Н.С.Сироткина. – Мю:АСТ; Астрель, 2007. – 255с.
- Сидорова Н. А., Анисинкова Е.Б. Тайм-менеджмент. – М.: Издательско-торговая коорпорация «Дашков и К», 2008. – 220с.
- Кушнір Р. Досягай! Треті 100 000 кроків до успіху. – Дрогобич: Коло, 2015. – 376 с.